Advaita VedÄ nta: A Philosophical Reconstruction

Front Cover
University of Hawaii Press, Dec 1, 1980 - Philosophy - 128 pages
Advaita Vedanta is the most important philosophical system in India. It involves a discipline of spiritual experience as well as a technical philosophy, and since the time of Samkara in the ninth century some of the greatest intellects in India have contributed to its development.

In his reconstruction of Advaita Vedanta, Eliot Deutsch has lifted the system out of its historical/cultural context and has concentrated attention on those ideas which have enduring philosophical value. He has sought to formulate systematically one's understanding of what is of universal philosophical interest in Vedantic thought. Professor Deutsch's work covers the basic metaphysical, epistemological, and ethical ideas of Vedanta.

Students and scholars of Western as well as of Indian philosophy will be interested in the lucid, organized manner in which the material is presented and in the fresh interpretations given. The book is written in a critical rather than simply "pious" spirit and should thus also be of interest to anyone interested in deepening his or her appreciation and understanding of the richness of Indian thought.
 

What people are saying - Write a review

User Review - Flag as inappropriate

Este é um livro que sintetiza o pensamento não-dual do Vedanta, principalmente articulado na tradição de Shri Adi Shankaracharya. A obra tem um elemento interessante, que é o fato de ter sido escrita por um filósofo, e um com claro apreço apreço pela tradição de Vedanta, sem deixar de lado o discurso rigoroso da Filosofia.
Nao tenho estudos profundos de Filosofia, então não posso comentar com segurança sobre este lado. Mas gostei muito da clareza, rigor e organização do texto, que creio serem contribuições desta formação do autor. Trata-se de um bom livro para estudantes de Filosofia, com interesse em Vedanta, por ressaltar o que há de valor neste sentido, mas também para estudantes de Vedanta que tenham interesse em uma linguagem menos exegética, com foco no próprio pensamento que a tradição articulou em vários textos, ao longo de milhares de anos.
Tirando-se um ou outro pequeno detalhe técnico sobre Vedanta que não achei procedente na posição do autor, contudo nada crucial, outra questão que questionaria foi a descontextualização de aprendizado presencial exigido no processo de Vedanta. Com isto senti que certas argumentações não se sustentaram, visto que Vedanta não se propõe a ser um pensamento que se completa em palavras escritas em um livro, mas um processo de aprendizado vivo e presencial, com apoio do estudo escrito. No entanto, não chega a ser um problema para o livro e adorei sua leitura. Inclusive me interessando mais em buscar outras leituras filosóficas do Vedanta.
 

Review: Advaita Vedanta: A Philosophical Reconstruction

User Review  - Adil - Goodreads

Short, but serious... Serious, but still accessible. Thought-provoking and clear. Read full review

Contents

II
9
III
15
IV
27
V
47
VI
67
VII
81
VIII
99
IX
103
X
111
XI
115
Copyright

Other editions - View all

Common terms and phrases

Bibliographic information